מחשבות על סלאקפורס

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp

אחרי ההכרזה על המיזוג בין סלאק וסיילספורס והשרשור בטוויטר – כמה שאלו אותי מה אני חושב על העסקה. אז הנה הפולואפ, כמה מילים על המיזוג הכי גדול בין חברות טכנולוגיה מאז IBM ורד האט…

מרק בניוף, וסטוארט באטרפילד (מנכ”ל ומייסד סלאק)

סיילספורס שילמה סכום מכובד על סלאק, שתורגם לפרימיום של 10% מעל מחיר ההנפקה שלה לפני כשנה וחצי. הרבה? תלוי את מי שואלים, במחירים של היום (מכפילי רווח גבוהים), אני לא חושב שזה לא ריאלי לשלם מכפיל הכנסות 27x על חברה שמכניסה $1b בשנה דרך מוצר ייחודי. העסקה הזו צריכה להיות מוערכת לפי נקודת מבט יותר רחבה מלבד המספרים, כי כאן לא הנקודה.

סלאק עדיין צומחת

למרות אכזבת המשקיעים ששמו את זום כבנצ’מרק לכמה חברות WFH צריכות לגדול בתקופה הזו, סלאק היא חברה בצמיחה גבוהה עם retention-rate מהגבוהים בקטגוריית הSaaS. לא רואים הרבה כאלו…
יחד עם זאת, היא לא קיבלה מספיק קרדיט על העובדה שהיא צומחת מעל 30% YoY, ועושה מיליארד דולר בשנה תוך שהיא מתקרבת לרווחיות על הנייר(לפי דוח הנתונים האחרון). בנוסף היא מציגה נתוני FCF יפים מאוד למוצר SaaS בצמיחה גבוהה. אם אתם שואלים אותי? אחלה מנייה (לא המלצה 🙂

צמיחת סלאק

יחד עם זאת, למי שמשווה אותה לMicrosoft Teams, מדובר במוצר אחר לגמרי… תשאל את כל הסטארטאפים שמשתמשים בסלאק האם הם היו מחליפים מחר לטימז’, והם יגידו לך שבחיים לא! תשאל משתמשי טימז’ אם יחליפו, והם גם יגידו לך שלא. הסיבה היא שמדובר בשני מוצרים שונים בשוק שאולי מספיק גדול לשניהם ביחד, בלי שהם אפילו יפגשו אחד את השני בדרך.

מיקרוסופט יצרה פלטפורמה שלמה שעובדת מושלם כמכונה שלמה (טימז’ לצד שאר הoffice suite), בעוד שסלאק טובה יותר כמכונה קטנה יותר (סטארטאפים). מיקרוסופט טובה יותר כפלטפורמה, סלאק טובה יותר כמוצר תקשורת בודד. בדיוק מהסיבה הזו, נוצרה השוואה לא הוגנת עבור סלאק, שהופנתה אל הקיר מול מיקרוסופרט. המשקיעים לא אהבו את המנייה, בגלל “גדילה לא מהירה מספיק” ומוצר לא מתפתח. השורה התחתונה היא שסלאק נשארה בלי הרבה ברירות.

סלאק עשתה את הטעות שהיא לא הייתה אגרסיבית מההתחלה ברכישת לקוחות אנטרפריז, והלכה על שיטת “מי שרוצה שיבוא” – זו התבררה כטעות, שתוקנה מאוחר יותר, אך עדיין מאוחר מידי. כיום סלאק הולכת על חשבונות גדולים יותר, ורואה צמיחה בהכנסה מחשבונות גדולים של מעל $100k בשנה, שמספקים כיום כחצי מההכנסה שלה.

הפוטנציאל הגדול הוא מחוץ למספרים

יחד עם זאת, סלאק בנתה מוצר מאוד מאוד מיוחד, שכיום הכי קרוב לתחליף לאימייל ככלי עבודה. יש שהאומרים שאין עבודה בלי אימייל, אך יחד עם זאת – ארגונים שמשתמשים בסלאק מתארים את המוצר כמשרדי החברה, ליטרלי. הכל קורה בסלאק, נונ סטופ.

לעסקה הזו, סלאק הביאה מוצר ייחודי עם הפוטנציאל לשנות לגמרי את האופי בו ארגונים מתקשרים. סטוארט, מנכ”ל סלאק מתחיל לרמוז על כך שסלאק מתכוונת לאפשר לארגונים לתקשר עם גורמי חוץ (עורכי דין, רואי חשבון, מנהלים בחברות אחרות) דרך הפלטפורמה. אם אנחנו חושבים על זה, כבר היום אנשים מביאים את העבודה לוואטסאפ – כנראה שאנחנו כבר בדרך לעבוד בלי אימייל.

מהצד השני, סיילספורס היא בדיוק ההפך הגמור מסלאק. איך? מנכ”ל וCOO מפוקסי מכירות, שהצליחו להעמיד חברה שעושה $20b הכנסות בשנה, עם רווחיות יפה, צמיחה בריאה ומוצר מתפתח. שימו לב שלא אמרתי מוצר יפה, כי הוא לא. סיילספורס קונה כאן בדיוק מה שהיא לא – מוצר יפה, דביק, חצי חינם, וזה בדיוק הvalue proposition לעסקה הזו, גם מהצד השני.

אם נשים שנייה בצד את איך המוצרים יעבדו ביחד, שתי החברות הללו כעת נמצאות בשלב שהם צריכות את הצעד הבא שלהם על מנת להמשיך לצמוח. בטכנולוגיה, מה שהביא אותך לכאן, לא יקח אותך לשם. זאת בדיוק הסיבה שאנחנו רואים פעילות M&A, הכרזה על מוצרים חדשים, ומיזוגים בין חברות SaaS גדולות וקטנות. חברות כל הזמן חייבות להמציא את עצמם מחדש כדי להמשיך לצמוח, מוצר אחד טוב פשוט לא מספיק לטווח האורך. בעסקה הספציפית הזו, סלאק תקבל בוסט רציני למערך האנטרפריז שלה, מכירות בטח יעלו, החברה תתייעל לרווחיות וFCF, וגם תקבל פנים חדשות שיעזרו לה לנווט את צעדי המוצר שלה קדימה – מה שנראה שהיא לא יכולה לעשות באופן מהיר מספיק כעצמאית בגלל האופי שלה וגם המנכ”ל.

מהצד השני, סיילספורס תקבל מוצר יפייפה שיתן תוספת משמעותית למוצר הcloud 360 שלה. זה יעזור לה להגיע לשלב הבא בתחרות על הcloud, תוך שהיא מגדילה את קהל היעד שלה ועל הדרך לוקחת הכנסה של מיליארד דולר בשנה שצומחת בקצב יפה. בנוסף, היא בונה על זה שהיא תוכל אפילו לעזור לסלאק לשפר מכירות עם המערך שלה. תכלס? אחלה עסקה. אולי לא על הנייר כיום, אבל אם נסתכל אחורה בעוד 3-4 שנים, אני מאמין שידברו על העסקה הזו כמוצלחת, בדיוק כמו שהיה עם מיילסופט וטבלוו – שתי הרכישות הקודמות של סיילספורס.

העסקה הזו היא סמן דרך חשוב מאוד לגזרת הSaaS Cloud הכללית, כיוון שהיא פותחת דלתות לשלל רכישות נוספות של חברות SaaS קטנות ע”י ענקיות הcloud (אמזון, מיקרוסופט, גוגל). במקום לבנות מוצרים חדשים In-house, הן פשוט יכולות לקנות. זה הרבה יותר כדאי, כמו שבניוף למד על בשר. לפני כמה שנים טובות, בניוף רצה לקנות מוצר רשת חברתית לאנטרפריז בשם Yammer, הוא לא הצליח. במקום זאת, הוא החליט להעסיק 300 מתכנתים ולהשקיע זמן בבנייה של מוצר דומה בתוך סיילספורס שנקרא Chatter – המוצר לא הצליח, בלשון המעטה.

חברות טכנולוגיה נהדרות יודעות לנטב הון לרכישת מוצרים חדשניים במקום לבנות אותם בשתי ידיים, ולקחת סיכון של זמן ופוקוס למשך תקופת זמן ממושכת. גוגל הוכיחה עצמה כטובה ביותר בתחום, אחרי שהצליחה לרכוש חברות עם מוצרים מבטיחים כבר כמה פעמים, והפכה אותם לחלקי בסיס בתוך המונופול שלה על האינטרנט. כמובן שזה תמיד קרה תמורת סכומים מגוחכים של כסף שנראו גבוהים בדיעבד.
לדוגמא, הפיצ’ר של AdSense, פותח ע”י סטארטאפ בשם Applied Semantics ונמכר לגוגל תמורת כמה מאות מיליוני דולרים. היום זה מוצר שמכניס לגוגל עשרות מיליארדים בשנה. דוגמא נוספת, היא חברה קטנה בשם יוטיוב, שעשתה לא רע בשנים האחרונות, ונקנתה במיליארד דולר…אומרים היום שהיא שווה 0.5t$

השורה התחתונה, היא שיש כיום היצע אדיר של חברות SaaS בתחום הענן שיכולות להיות רכישות מעולות לענקיות שמובילות את השוק. במקום לבנות מוצרים חדשים שיקחו אותם הלאה, הן יוכלו פשוט לקנות אותם בכמה מיליארדים, זה לא הרבה כסף. רוצים שמות? Dropbox, Box, Figma, Notion, Coda, Asana, Airtable ועוד רבות (חלקן עדיין בשוק הפרטי) – יכולות להשתלב יפה מאוד אל תוך ליין מוצרים קיים של מיקרוסופט, אמזון או גוגל, ואולי אפילו זום?

אז האם אני אוהב של עסקת סלאקפורס?

אני חושב שסיילספורס מקבלת מוצר שאין שני לו, וסלאק מקבלת ארגון עוצמתי עם כח מכירה שיכול לעשות לה רק טוב – תוך שהיא נשארת תחת הובלה של המנכ”ל הקיים היוצא מן הכלל. פוטנציאלית, סיילספורס קנתה הרגע את הדבר הכי קרוב לאימייל 2.0 – וסלאק תשתייך לארגון עוצמתי שיכול רק לעזור לה להגיע ליותר לקוחות בשוק האנטרפרייז. אפשר להיות בטוחים ששוק הM&A רק נפתח.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
גלילה לראש העמוד

כותב התוכן באתר הינו משקיע חובבן. האמור באתר אינו מהווה יעוץ מקצועי או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
כל המסתמך על תכני האתר מבלי להיוועץ בבעל הרישיון המתאים עושה זאת על אחריותו בלבד. האתר עושה שימוש בקבצי עוגיות. (תנאי השימוש)

כותב תוכן האתר הינו משקיע חובבן. האמור באתר אינו מהווה יעוץ מקצועי או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
כל המסתמך על תכני האתר מבלי להיוועץ בבעל הרישיון המתאים עושה זאת על אחריותו בלבד. האתר עושה שימוש בקבצי עוגיות. (תנאי השימוש)